HOME
ZOEKTIPS
LINKS en LITERATUUR
ORGELS
LAATSTE WIJZIGINGEN
OVER ONS
DONATIES


LAATST BIJGEWERKT OP 13-03-2024

Heijden, Marianne van der

 
Geboortejaar: 1922
Overlijdensjaar: 1998
Betrokken bij: Allerheiligste Verlosser H. Petrus (Sint Pieter) (Sint Pieter op de Berg)
Kapel Ziekenhuis (voormalige) (Kerkrade)
Lambertus (Kerkrade)
O.L. Vrouw van Altijddurende Bijstand (Heilust)
Onbevlekt Hart van Maria (Fatimakerk) (Brunssum)
 

Marianne Elisabeth Gertrudis is geboren op 20 december 1922 in Kerkrade en gestorven in Maastricht op 26 mei 1998. Ze was het oudste kind en de enige dochter van Antoon van der Heijden en Elisabeth Hermanns. Na de opleiding HBS-B in Heerlen ging ze naar de toenmalige kunstnijverheidsschool in Maastricht, nu de Jan van Eyck Academie. In 1944 deed ze met succes toelatingsexamen aan de Rijksacademie voor beeldende kunst in Amsterdam. Vanwege de hongerwinter begon ze die studie echter pas in 1945. Tot in 1951 studeerde ze monumentale vormgeving bij professor Heinrich Campendonk. in datzelfde jaar  won ze samen met Max Reneman de zilveren medaille van de Prix de Rome ( de gouden werd niet toegekend omdat de jury niet tussen beide kandidaten kon kiezen). met de aldus gewonnen beurs reisde ze enkele maanden door Italie en studeerde ze drie maande aan de Academia di belle arte in Ravenna. 'Daarna betrok ze, samen met academiegenoten Jef Diederen en Ger Lataster, een atelier in Kasteel Ehrenstein, Kerkrade, waar ze zich vestigde als zelfstansig kunstenaar. Haar eerste opdracht, een sgrafitto, voerde ze uit in de kerk van Eschweiler. In 1955 verhuisde ze naar Maastricht. Tussen 1951 en, ruwweg, 1965 voerde ze hoofdzakelijk kerkelijke en overheidsopdrachten ( vooral scholen) uit: glas-in-loodramen, mozaïeken en wandkleden. Haar omvangrijkste werk op dit terrein is het achtdelige mozaiek in het voormalige jezuïtenklooster in Maastricht, nu ontvangstzaal van de Rijksuniversiteit Limburg. Ook haar grafisch werk uit die tijd ( lino's en houtsneden) heeft overwegend een religieus en/of stichtelijk thema.  Na 1965 werkt ze nauwelijks meer in opdracht, met uitzondering van de glascollages die ze ontwerpt voor het stadhuis van de gemeente Geleen. Ze legt ze zich volledig toe op het vrije werk: kleurenlino's, (kleur-)etsen, aquarellen, achter-glas schilderingen en, vanaf het midden van de jaren tachtig: papiercollages en papierobjecten. Na 1990  ligt de nadruk op grote pastels en beelddagboeken. Ze is er altijd in geslaagd van haar werk te leven. Werken van Marianne van der Heijden zijn opgenomen in alle grote kunstcollecties van de provincie Limburg: van het ABP, Océ van der Grinten, DSM en de Provinciale Staten.  Ook de stad Maastricht en de provinciale kunstuitleen bezitten diverse werken. Het gemeentemuseum van Roermond verwierf in 1992 een volledig overzicht van haar grafisch werk en kocht toen ook enkele papierobjecten aan. Museum Van Bommel van Dam in Venlo, het Bonnefantenmuseum en museum het Spaans Gouvernement, beiden in Maastricht, bezitten werken van haar. In 2005 schonk het bestuur van het Atrium Ziekenhuis in Heerlen een twaalftal glas-in-lood ramen van Marianne van der Heijden, afkomstig uit de voormalige ziekenhuiskapel in Kerkrade, aan Museum Schloss Moyland in Bedburg-Hau, Duitsland.   De artistieke nalatenschap van Marainne van der Heijden wordt beheerd door de gelijknamige stichtig, die haar werk ook heeft gedocumenteerd en gearchiveerd. Stichting M van der Heijden Archipelstraat 284  6524 LR Nijmegen e-mail: mcsj.straathof@planet.nl

Zie ook: http://www.mariannevanderheijden.nl/

En verder vooral: Heijden, Marianne van der | Kerkramen in de Mijnstreek