HOME
ZOEKTIPS
LINKS en LITERATUUR
ORGELS
LAATSTE WIJZIGINGEN
OVER ONS
DONATIES


LAATST BIJGEWERKT OP 25-06-2017

Laudy, Eugène

 
Betrokken bij: Agatha (Eys)
Anna (Maastricht)
Armeens Apostolisische kerk Surp Karapet'' / Christus' Hemelvaartkerk (Maastricht)
Christus Koning (Geleen)
Christus Koning (Vredeskerk) (Venray)
Dionysius (Schinnen)
Gemma (Sanderbout)
H. Drievuldigheid (Heerlen)
H. Familie (Maastricht)
H. Geest (Roermond)
H. Hart van Jezus (Schandelen)
H. Hart van Jezus (Koepelkerk) (Maastricht)
Hubertus (Bosscherveld)
Hubertus (Blerick)
Jacobus de Meerdere (Bocholtz)
Johannes de Doper (Nieuwstadt)
Johannes de Doper (Eygelshoven)
Johannes de Doper (Baexem)
Joseph (Broekhem)
Jozef (Kerensheide)
Karmelietessenklooster (Echt)
Lambertus (Oirsbeek)
Mariakapel Hopel (Hopel)
Martinus (Welten)
Martinus (Horn)
Martinus (Geulle aan de Maas)
Michaël (Sittard)
O.L. Vrouw van de Heilige Rozenkrans (Treebeek)
O.L. Vrouw van Lourdes (Wittevrouwenveld)
O.L. Vrouw van Zeven Smarten of Paterskerk (en oude kloostermuur) (Venray)
O.L.Vrouw ten Hemelopneming (Kapel in 't Zand), klooster, kruiswegpark (Roermond)
Pancratius (Heerlen)
Petrus (Roggel)
Petrus Banden (Heer)
Remigius (Klimmen)
Vier Evangelisten (Malberg)
Vincentius à Paulo (Rumpen)
Vredeskapel/gedachteniskapel (Heerlen)
 

Eugène Laudy aan het werk in de jaren negentig, foto: Glasatelier Flos te Steyl

Een ontmoeting met de kunstenaar Charles Eyck (1897-1983) in 1939 zou de basis vormen voor ruim vijftig jaar kunstenaarschap van Eugène Laudy. Eyck vroeg hem of hij een wandschildering wilde maken in de St. Josefkerk in Broekhem, een opdracht, waar hij in eerste instantie zelf voor benaderd was. De jonge Eugène die op dat moment nog studeerde aan de Middelbare Kunstnijverheidsschool in Maastricht (1936-1941) nam de opdracht onmiddellijk aan.

Een van zijn eerste glas-in-loodramen vervaardigde hij in 1943 in de St.Josefkerk in Kerensheide. Het Ceciliaraam en de roosvensters zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog helaas gesneuveld. In deze eerste jaren werd Laudy stilistisch sterk beïnvloed door zijn leermeester Charles Eyck. Laudy behoorde tot de tweede generatie monumentale kunstenaars die in de zogenaamde ‘Limburgse Barokstijl’ werkte. Begin jaren vijftig ging hij meer en meer werken in een stijl die gebaseerd was op de Byzantijnse en vroegchristelijke vormentaal waarmee hij in 1947 te Ravenna (Italië) in aanraking was gekomen.

De jaren vijftig en zestig vormden de bloeiperiode van Laudy’s monumentale werk (glas-in-lood, glas-in-beton, glas-in-epoxy, glasappliqué, glas- en keramiekmozaïeken, wandschilderingen, wandreliëfs in beton, gietaluminium, keramiek en gelast staal). In deze periode vervaardigde hij de complete beglazing van de H.H. Antonius en de Lodewijkkerk te Den Haag (1958 en 1960). Deze twee glaswanden (in totaal 640 m²) behoren tot het grootste kerkelijke raamoppervlak van Nederland. Voor de glaswand uit 1958 met het thema’ Lofzang der drie jongelingen in de vuuroven’ ontving hij in 1960 zelfs de Limburgse Jongeren Prijs.

Eugène Laudy liet zijn ontwerpen aanvankelijk uitvoeren in het glasatelier van Sef Wielders (een neef van de architect) in Roermond. Nadat Wielders in de jaren 60 was gestopt met dit atelier en een 'doe 
het zelf' zaak was begonnen,  is hij naar Flos in Tegelen overgestapt. (Bron: Luc Laudy).

Laudy’s oeuvre omvat meer dan alleen monumentale kunst. Hij maakte onder andere ook wandkleden, beton- en keramiekplastieken, schilderijen, keramieke wandborden en illustraties.

Veel van zijn monumentale kunst is nog te zien in kerken, kloosters, bedrijven, scholen en zelfs in enkele woonhuizen. Zonder dat mensen het weten, kennen ze het werk van Laudy; het is namelijk verspreid over zesenvijftig plaatsen en zeven provincies in Nederland.

Begin jaren tachtig werd Laudy ziek; een van zijn nieren functioneerde niet meer. Hij moest enkele malen per week een nierdialyse ondergaan. Ondanks zijn ziekte bleef hij toch werkzaam als kunstenaar. Hij was vaak te vinden in glasatelier Flos te Steyl om, ziek of niet, toe te zien op het uitvoeren van zijn ontwerpen in glas-in-lood.

Zijn laatste glas-in-lood opdrachten zijn onder meer te vinden in de Dominicuskerk te Nijmegen (1988-1993), Kapel in ’t Zand te Roermond (1990-1992), de kapel van het karmelietessenklooster te Echt (1992) en de St. Remigiuskerk te Klimmen (1993).

In 1995 overleed Eugène Laudy; het uitvallen van zijn tweede nier werd hem uiteindelijk fataal. De uitvaartdienst vond plaats in de St. Pancratiuskerk te Heerlen, die hij in het verleden met zijn glas-in-loodwerk had gesierd.

Danielle Laudy

Voor meer informatie over Eugène Laudy zie de scriptie van Danielle Laudy, Eugène Laudy 1921-1995, scriptiebegeleiders Dr. M.P.J. Sanders en Dr. E.P. Tibbe, Algemene Cultuurwetenschappen, Radboud Universiteit Nijmegen, 2004.

Zie ook: http://www.rijckheyt.nl/sjablonen/rijckheyt/pagina.asp?subsite=100&pagina=455