Antonius van Padua
Ga naar de site van de patroonheiligeGa naar site van het gebouw c.q. de parochie
Parochie/kerkgemeente: | H. Antonius van Padua |
Dekenaat/kerkverband: | Maastricht |
Soort gebouw: | Parochiekerk |
Plaats: | Scharn |
Gemeente: | Maastricht |
Adres: | Weth. van Caldenborghlaan |
Postcode: | 6226 B? |
Coördinaten: | x: 178732, y: 317702 |
Rijksmonumentennummer: | 28078 Code 6200AA-00000-42 |
Kadastrale gegevens: | Heer A 4842 |
Bouwpastoor/bouwpredikant: | Jos Janssen |
Architect(en): | |
Kunstenaar(s): | |
Huidig gebruik: | R.K. Kerk |
Foto: januari 2006
Redengevende omschrijving Rijksdienst voor de Monumentenzorg
In de moderne R.K.KERK, die zelf niet op de lijst wordt geplaatst bevinden zich: drie altaren, midden XIX, afkomstig uit Berg; zijaltaar, XVIII B-XIX A, uit de Sint Maartenskerk te Weert. Communiebank en borstwering van het zangkoor, XIX A, afkomstig uit de v.m. Sint Catharinakerk te Amsterdam. Boven het linkerzijaltaar een houten St.Antoniusbeeld, plm 1800. In een aangebouwde ruimte achter in de kerk nog een kleine houten St. Antoniusbeeldje. (Datum: 10-05-1966)
Ruimtelijke context
De kerk wordt omgeven door een groenvoorziening met gras en struiken. Voor de kerk, aan de andere kant van de weg, ligt een ruim grasveld. Voor de kerk markeren twee bomen de ingang.
Type
In mergel gebouwde kruiskerk met een driebeukig schip onder één dak en een toren van twee geledingen met tentdak.
Bouwgeschiedenis
De kerk werd in de jaren 1936-'38 gebouwd naar plannen van A. Swinkels en E. Schoenmaekers. Op 21 februari 1938 werd het contract getekend met aannemer van Kan tot het bouwen van de toren. De aannemingssom bedroeg fl. 14850,00. Vier maanden later prijkten reeds kruis en haan boven de nieuwe jonge parochie. Beide waren ontworpen door dhr. Richard Bogman naar ontwerp van architect Schoenmaekers. (Bron: pariculier archief).
De Limburger van 20 december 2012 verhaalt, naar aanleiding van het boek Van Scharn tot Scharn van Jos Notermans, geschreven naar aanleidng van het 75-jarig bestaan van de parochie, onder andere het volgende: Pastoor Janssen zag in de crisisjaren van 1930-1940 dat er weinig geld zou zijn voor decoratie van zijn nieuwe kerk. Daarom schreef hij een brief aan Benito Mussolini, waarin hij hem verzocht om marmer te leveren voor de nieuwe kerk, die immers aan een Italiaanse heilige was gewijd. Mussolini schonk inderdaad een lading kostbaar marmer ter geschatte waarde van toen 40.000 gulden. Als dank wapperde een tijdje de Italiaanse vlag op de kerk.
Exterieur
Rechterzijde (Padualaan). Foto: januari 2006
Linker achterzijde. Foto: januari 2006
Interieur
Bron: De Limburger, 20-12-2012
Kunstwerken van Charles Vos in deze kerk
De kerk bezit een barok hoofdaltaar, dat Atelier J.W. Ramakers & Zonen in 1856 gemaakt had voor de toenmalige kerk van Berg en Terblijt.
Orgel
In 1937 kreeg deze kerk de beschikking over het door Binvignat/Houtappel in 1794 in de toenmalige kerk van Berg en Terblijt geplaatste orgel; thans in de vm.Cellebroederskapel te Maastricht; sedert 1962 beschikt de kerk over het in 1931 door Vermeulen voor de gemeente Maastricht (vm.Dominikanenkerk) gebouwde orgel; in 1952 was het gewijzigd.
Hoofdwerk Zwelwerk Pedaal
Quintadeen 16’ Bourdon 16’ Contabas 16’
Prestant 8’ Diapason 8’ Subbas 16’
Concertfluit 8’ Gamba 8’ Openbas 8’
Bourdon 8’ Celeste 8’ Gedektbas 8’
Prestant 4’ Holpijp 8’ Openfluit 4’
Fluit 4’ Blokfluit 4’ Bazuin 16’
Quint 2 2/3’ Prestant 4’ Klaroen 4’
Octaaf 2’ Nasard 2 2/3’
Sesquialter II Piccolo 2’
Mixtuur IV-VI Terts 1 3/5’
Trompet 8’ Superquint 1 1/3’
Kromhoorn 8’ Nachthoorn 1’
Scherp III
Trompet 8’
Basson-hobo 8’
Bron : G.M.I.Quaedvlieg – Orgeldocumentatie Limburg (Stadsbibliotheek Maastricht)