Mesterom, Gerard
Geboortejaar: | 1875 |
Overlijdensjaar: | 1960 |
Betrokken bij: |
Antonius van Padua (Bleijerheide) Bernardinuskapel (Heerlen) Martinus (Welten) Martinus (Born) O.L.Vrouw ten Hemelopneming (Kapel in 't Zand), klooster, kruiswegpark (Roermond) |
(Met dank aan de heer Vrancken, Sweikhuizen)
Zie ook: Atelier Mesterom, Gerard Mesterom | Kerkramen in de Mijnstreek
Mesterom Gerard (GPH), 1875-1960, meesterglazenier.
Geb: Roermond 10 feb. 1875. Overl: Bunde 08 mrt. 1960. Gehuwd: Meijers Aldegonde.
Gerard Mesterom is de oudste telg uit een Roermonds weversgezin. Na zijn opleiding aan de Teekenschool te Roermond treedt hij op jonge leeftijd in 1893 in dienst bij het Roermondse ‘Atelier voor de glasschilderskunst’ van Frans Nicolas.
In een periode van ruim dertig jaar groeit de getalenteerde Gerard uit van vakbekwaam artiest tot chef d’atelier. Het eerste bekende ontwerp van zijn hand dateert uit 1917, -De 7 Smarten van H.Maria-, dat uitgevoerd is in de kerk van Johannes de Doper te Gassel (NBr). Van menig aankomend glazenier in het atelier is hij de leermeester, onder anderen van Joep Nicolas.
In 1926 wordt Gerard zelfstandig ondernemer en hij neemt deel in het Roermondse glazeniersbedrijf P.Stroucken en Zn op de Kapellerlaan samen met mevrouw Stroucken die zaakwaarnemer is sinds het overlijden van eigenaar en glasschilder Charles Stroucken (overl. 1925). Uit deze periode (1929) stamt zijn eerste eigen werk van 7 glas-in-lood ramen in de processiegang van de Bedevaartskapel “O.L. Vrouw in het Zand” in Roermond die de geschiedenis van de kapel in beeld brengen.
Eind 1932 verhuist Gerard naar Bunde bij Maastricht, waar hij samen met zijn zonen Henri, Sjra en Bèr het glazeniersvak voortzet in het Hoolhoes, een voormalig brouwershuis aan De Oude Rijksweg. Het atelier ontwikkelt zich tot een van de belangrijkste in het zuiden van het land en biedt in hoogtijdagen werk aan 15 medewerkers. Menig aankomend kunstenaar/glazenier wordt hier geschoold door de altijd hulpvaardige en raadgevende ‘meister’ Gerard. Het atelier is een plek voor een met regelmaat georganiseerde ‘kunstkring’ waar beeldend kunstenaars, docenten van de Kunstacademie, architecten en (kerkelijke) opdrachtgevers elkaar ontmoeten. Opdrachten worden verkregen van ondermeer de architecten Boosten (Koepelkerk Maastricht, St Hubertuskerk Genhout), Kropholler en Granpré Molière.
Vrijwel alle Limburgse glazeniers, uitgezonderd Joep Nicolas, hebben hun ontwerpen in het Hoolhoes laten uitvoeren zoals Henri Jonas, Charles Eyck, Henri Schoonbrood, Jean Adams, Matthieu Wiegman, Huub Levigne, Jos ten Horn, Marianne van der Heijden en Frans Slijpen. Vermeldenswaard is de hechte vriendschap en artistieke band tussen Henri Jonas en Gerard Mesterom.
Op zijn 75ste verjaardag wordt Gerard pauselijk onderscheiden met de gouden medaille van Pro Ecclesia et Pontifice voor zijn grote verdiensten op gebied van kerkelijke kunst.
Door de aanzienlijke afname van kerkelijke nieuwbouwprojecten na 1960 is het bedrijf zich meer en meer gaan toeleggen op restauraties en op export van ramen naar Canada en Amerika.
In 1960 overlijdt Gerard op 85-jarige leeftijd. Zijn vak heeft hij tot het laatst uitgeoefend.
Naast een veelvoud van glasschilderramen heeft Gerard ook opalinewerken, olieverfschilderijen, krijttekeningen en keramische kunstwerken nagelaten.
Rond het jaar 1968 is het bedrijf opgeheven.
Er zijn nog drie kleinzonen actief in het glazenierswezen, waarvan er één tot het jaar 2000 in Ottawa Canada een ontwerp- en productiestudio voor glaskunst had.
Bronvermelding: -Glas-in-lood in Nederland 1817-1968, C.Hoogveld, ISBN 9012061466,
-Joep Nicolas, Cl. Nicolas White, ISBN 9062162665,
-Interviews regionale kranten, maart 1950,
-Archieven Regionaal Historisch Centrum Limburg, Maastricht,
-Dossiers familie Mesterom.
Opgemaakt: Vrancken HMG Sweikhuizen, juli 2007. Aangevuld april 2011. hvrancken@hetnet.nl.
Oude ansichtkaart van het atelier G.Mesterom&Zn Bunde (Collectie H. Vrancken)