H. Geest
Ga naar site van het gebouw c.q. de parochieParochie/kerkgemeente: | H. Geest |
Dekenaat/kerkverband: | Roermond |
Soort gebouw: | Voormalige parochiekerk |
Plaats: | Roermond |
Gemeente: | Roermond |
Wijk: | Roerzicht |
Adres: | Minderbroederstraat 2c |
Postcode: | 6041 XR |
Eigenaar: | drs J.P.H.T. Prickartz, apotheker |
Kadastrale gegevens: | Roermond C 3716 |
Bouwpastoor/bouwpredikant: | Th. G. H. Geelen |
Architect(en): | |
Kunstenaar(s): | |
Huidig gebruik: | Aan de eredienst onttrokken 09-11-2009. Wordt Gezondheidscentrum |
Luchtfoto uit de zestiger jaren (Collectie Bisdom)
Ruimtelijke context
De H. Geestkerk ligt geheel vrij en aan drie zijden omgeven door plantsoenen aan de rand van de oude kern van Roermond. Rondom de kerk lopen straten. De kerk staat in de as van de Minderbroederssingel. De hoofdingang ligt eveneens aan deze straat. Tot circa tien jaar geleden domineerde de kerk met haar koepel en ranke lantaarn de omgeving. Zij stond letterlijk op de hoek van Roermond. Momenteel wordt zij, komend vanuit het zuiden, door appartementengebouwen grotendeels aan het zicht onttrokken. Het zicht vanuit de achter de kerk gelegen woonwijk, die veelal uit laagbouw bestaat, is nog steeds goed. De H. Geestkerk is in 2000 aangemerkt als gemeentelijk monument.
Type
Uit beton en mergel opgetrokken ronde centraalbouw met hoge koepel. De kerk is niet georiënteerd. De banken zijn axiaal opgesteld.
Bouwgeschiedenis
Na de Tweede Wereldoorlog besloot het bisdom, dat aan de zuidzijde van Roermond een nieuwe parochie gesticht werd. De Meerssense kapelaan Th.G.H. Geelen werd op 15 augustus 1951 benoemd tot bouwpastoor. Geelen vernoemde kerk en parochie naar de H. Geest, omdat de devotie tot de H. Geest het langzaam oprukkend materialisme en de ‘heidensche wereldgeest’ zou kunnen neutraliseren. De keuze voor deze titulus had ook een historisch achtergrond. Hij herinnerde aan de in de 17de eeuw door brand verwoeste H. Geestkathedraal, wier resten begin 19de eeuw gesloopt werden. Geelen kreeg in oktober 1951 een lijst van twintig nieuwbouwkerken om zich te oriënteren. Op 11 december 1951 vroeg Geelen toestemming aan mgr. Lemmens om Frits Peutz als architect te mogen aanemen. Het eerste ontwerp van Peutz op werd op 8 september
Veranderingen
In de jaren 1987-1990 was er regelmatig overleg over herinrichting van de kerk. Architect Jan Peutz werd hiertoe benaderd. De voorgestelde plannen waren echter erg kostbaar. Het bankenplan werd gereduceerd. Er bleven slechts vier rijen banken, axiaal opgesteld, over. De doopvont werd links van het liturgisch centrum geplaatst. Het bassin van de doopkapel werd gevuld en kapel werd ingericht tot lectuurruimte. De Piuskapel werd Mariakapel. In de omgang links van het liturgisch centrum is de dagkapel gesitueerd. In de koepel is een donkerrode ballon gehangen om de kerkruimte te verkleinen, de stookkosten te reduceren, de acoestiek te verbeteren en naar beneden vallende betondeeltjes (vanwege betoncarbonisatie in de koepel) op te vangen. De ballon tast de ruimtewerking in de kerk evenwel sterk aan en veroorzaakt bovendien hinderlijke galm.
De kerk werd op 9 november 2009 aan de eredienst onttrokken. Op 20 februari 2010 werd de laatste H. Mis opgedragen in de H. Geestkerk. De kerk wordt ingericht als gezondheidscentrum.
Zie hier voor parochiecluster.
Exterieur
Foto: november 2005
Het uitspringend voorportaal is rechthoekig van vorm en opgetrokken uit kunstgraniet. Aan de binnenzijden zijn bas-reliëfs gekapt met voorstellingen van de apostelen en de eucharistie. Drie dubbele houten deuren geven toegang tot de kerk. De kerk heeft een plint van Kunrader blok (ca.
Interieur
Zicht op het priesterkoor
Zicht op de zangtribune
Naast de zangtribune zijn twee kleinere tribunes gebouwd, die momenteel met gordijnen zijn gesloten. Het was de bedoeling dat hier de orgelpijpen geplaatst zouden worden. Vanwege geldgebrek werd echter een kleiner orgel gekocht en op de centrale tribune geplaatst. De tribunes vervullen thans geen doel. De vloeren van kerkzaal en liturgisch centrum zijn uitgevoerd in leisteen. De altaartreden echter zijn van gepolijste hardsteen. De ronde kerkzaal wordt omgeven door een gang. Vierkante pijlers scheiden omgang en schip en schragen met een betonnen ringbalk het ovalen gewelf. De onderste helft van dit gewelf is in mergel uitgevoerd. Daarop staat een rondlopende reeks ramen. Zij vormen de overgang tussen de mergelstenen wand en de gewapend betonnen schaalconstructie. De constructie is aan de binnenzijde versterkt met concentrische betonnen ribben. In de top van het gewelf bevindt zich een oculus met daarboven een betonnen lantaarn. Vanwege de ballon is het niet mogelijk de koepel waar te nemen. Het middenpad voert direct naart het liturugisch centrum, dat zich vier treden boven de kerkvloer verheft. Het vieringaltaar staat op een drietredig supedaneum. In de absis staat het sacramentsaltaar. De absis wordt geaccentueerd door een betonnen rondboog, die iets de kerk inwijkt. In de voormalige Mariakapel is thans de dagkapel ondergebracht, die met gordijnen wordt afgeschermd van de rest van de kerk. In de kapel is een verlaagd houten plafond aangebracht. In de kapel bevindt zich een wandreliëf en een gebrandschilderd raam.
(Bron: Dr A. Jacobs en Drs. A.A. Wiekart – Kerken na 1940. Inventarisatie en waardenstelling kerkelijke bouwkunst na 1940 –Roermond – Stichting Monumentenhuis Limburg, 2003).
Orgel
Collectie: Roy Jaspers
In 1967 plaatste Verschueren Orgelbouw (Heythuyzen) in deze kerk een tweemanuaals orgel, waarvan het rugwerk aanvankelijk nog niet werd gerealiseerd.
Hoofdwerk Rugwerk Pedaal
Prestant
Roerfluit
Octaaf
Gedektfluit
Sesquialter D II Nasard 1 1/3’
Mixtuur IV-V-VI Scherp III-IV
Trompet
Bron: G.M.I.Quaedvlieg – Orgeldocumentatie Limburg (Stadsbibliotheek Maastricht)
















Glas-in-lood, Eugène Laudy, XXc. Voorstelling: Christus het brood brekend met voor Zich de ongelovige Thomas die zijn vinger opheft.
Glas-in-lood, Eugène Laudy, XXc. Voorstelling: de H. Geest komt over Maria.
Gebrandschilderd glas, Tom Franssen, ca. 1970.
Glas-in-lood Max Weiss



Messing platen met op de voorzijde in koperdraadplastiek de symbolen van de vier evangelisten: Mattheüs (mens), Johannes (adelaar), Marcus (leeuw) en Lucas (stier).

Kermamiek, XXc. Voorstelling: de bruiloft te Kana.

Firma Etienne uit Mazy (B), 1962. Klein altaar van zwart Zweeds graniet is tegen de muur van de absis bevestigd; opstaand rechthoekige schacht, convex gebogen mensa met schuine zijden en ingezwenkt bovenblad. De schacht loopt door boven de mensa. Bij gelegenheid van het 25-jarig bisschopsjubileum van mgr. Lemmens werd een feestgave aan de prelaat geschonken. Naast de bouw van de H. Guliëlmuskerk in Maastricht kregen een viertal parochies met zware zorgen een bedrag ten behoeve van een altaar. Deze kerk was er één van, naast de H. Geest, Heerlen;H. Joannes Bosco, Venlo; H. Barbara, Geleen.

Voorstelling: de geestesduif uit de hemel neerdalend met in de hoeken vier Griekse kruisjes. Inscriptie: In het jaar onzes HEren 1956 Is deze steen geLegd op tweede pInksterdaG 21 mEi om te GEtuigen En alS Teken door mgr. dr. G. Lemmens, bisschop van Roermond. (De hoofdletters vormen samen: HEILIGE GEEST).

Rechthoeking tabernakel van verguld koper, waarop een abstract email ornament (o.m. een kruis en een hand) en een rand van rechthoekjes. Hierboven op een korte ronde schacht een kruis met brede, gelijke armen, die zich naar de uiteinden toe verbreden en daar versierd zijn met glasstenen van verschillende grootte. Klein iets zwevend corpus. In de snijpunten der balken een donkere steen in zetting.

Voorstelling: O.L. Vrouw van Altijddurende Bijstand

Uitvoering firma Etienne uit Mazy (B), 1961. Groen geaderd Italiaans marmer vert patricia. De mensa rust op twee geprofileerde kolommen.

Voorstelling: St. Jozef met Jezuskind. Links en rechts van Jozef zijn resp. uitgebeeld de engel die Jozef in zijn slaap waarschuwt voor de snode plannen van Herodes en de vlucht naar Egypte.


